Veluwe

De achtste etappe van onze fietsreis door Noordrijn-Westfalen en Nederland reden we vanuit Elst naar Amersfoort.

Soms komen we aan het eind een dag fietsen ergens, waar we begin van die dag nog niet aan gedacht hadden. Vandaag was zo'n dag. We wilden door het zuidelijk deel van de Veluwe en richting Apeldoorn rijden. Onderweg zouden we dorpen bekijken die we nog kenden uit onze jeugd en ergens in de bossen een slaapplaats zoeken. In de middag draaiden we echter naar de tegenovergestelde richting en kwamen in Amersfoort uit.

Bij vertrek was het bewolkt en miezerde het een beetje. We reden vanuit Elst door de bossen van het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug in noordoostelijke richting. Na het bos reden we door veenlandschap met een boog tussen Veenendaal en Ede door en kruisten een spoorlijn en de rijkswegen A12 en A30.

Onze eerste pauze namen we in Lunteren. We waren nu aan de rand van het Veluwse groen. Ergens in de bossen naast dit dorp was ik als ooit op jeugdkamp geweest. Toos was hier vroeger met haar ouders naartoe gereist. We wilden wel eens zien hoe het er daar nu uitziet. We fietsen er een ronde door het centrum en genieten op het terras bij een bakker van koffie met een een Tompoes.

Na deze pitstop reden we de bossen in. Het viel ons eens te meer op dat zelfs daar waar de auto’s over boswegen en zandpaden moeten rijden, er in Nederland voor fietsers vrijwel altijd een keurig geasfalteerd fietspad is aangelegd.

Over dergelijke paden reden we langs meerdere vakantieparken naar het esdorp Otterlo. Hier veranderden we van richting.

Toos had al eerder tijdens deze reis een medisch probleem. In Tilburg was ze daarvoor al bij een huisarts geweest. Het daar verstrekte medicijn verlichte de kwaal niet. We besloten daarom nu toch maar weer een arts op te zoeken. In Otterlo bleek de huisarts geen spreekuur meer te hebben. Na zoeken en bellen bleek Toos pas later in de middag wel terecht te kunnen in het Medisch Centrum in Harskamp.

Na nog wat rondjes door het bos bij Otterlo gereden te hebben, kochten we lunch in de plaatselijke supermarkt en hebben we een picknicktafel opgezocht. We reden vervolgens rustig aan naar Harskamp, waar Toos plaatsnam in de wachtkamer van de dienstdoende huisarts en ik buiten in de inmiddels door de wolken heengebroken zon ging zitten. Ik bekeek daar in mijn iPhone mogelijke routes en slaapgegenheid. Daarbij viel me op dat we hier maar pakweg 40 fietskilometers van Amersfoort verwijderd waren. Daar woont familie. Na het artsbezoek vond ook Toos het een goed idee even contact op te nemen: we konden terecht voor een spontaan bezoek, diner en overnachting.

En aldus reden we, weer weg van de Veluwe, door de Gelderse Vallei naar Barneveld. Daarna fietsten we bovenlangs Hoevelaken en door Hooglanderveen onder de A28 door Amersfoort in. Daar bereikten we via drukke fietspaden het huis van familie.

We fietsten vandaag langs:

Deze dag reden we ietwat slingerend over de Utrechtse Heuvelrug en raakten we aan de bossen van de Veluwe. Een spontane medisch noodzakelijke wending bracht ons in Harskamp. Dit bracht ons vervolgens tot een leukere wending in onze route, richting Gelderse Vallei en Amersfoort, waar we hebben genoten van een lekker diner en een gezellige avond.

#fietsen reis #route

Kudos

Now read this

Blubber

Boven op de Rothaarbergen achter ons dorp was vorige week de eerste sneeuw gevallen. Ik had een foto van een wandeling door die sneeuw in m'n @dasfotoalbum gezet. Kort daarna kreeg ik een bericht van Hans1. Hij zou deze week met zijn... Continue →