Linge

De zevende etappe van onze fietsreis door Noordrijn-Westfalen en Nederland reden we vanuit Zuilichem naar Elst.

Vandaag fietsten we verder door het rivierenland. Na een riant ontbijt en leuke gesprekken in de keuken van de Vrienden-op-de-fiets waar we hadden overnacht, reden we door mistflarden over de dijk langs de Waal verder over de LF7 Oeverlandroute.

We wisten bij wijze van uitzondering precies waar we naartoe zouden fietsen. Ons doel was Elst in Utrecht. Daar hadden we tevoren al een Bed & Breakfast geboekt en een onderhoudsafspraak gemaakt bij de fietsenzaak, waar we vorig jaar onze fietsen hadden gekocht. Morgen doen we rustig aan, een stuk wandelen en een bezoek bij kennissen in Rhenen. Een dag niet fietsen komt toevallig goed uit, want morgen is regenachtig weer voorspelt.

Doorgaans plannen we niet waar we precies naartoe fietsen. We zijn altijd wel iets van plan: we hebben een route uitgezocht en met GPX genoteerd in onze fietsapp op onze iPhone, die we tijdens het fietsen in een houder op ons stuur vastklikken. Pas onderweg bezien we of we van die route afwijken en waar we pauzeren. In de middag beslissen we, met een schuin oog op de gepauzeerde tijd, de weersomstandigheden en onze energie, hoever we nog zullen kunnen fietsen. We zoeken pas dan via internet mogelijke overnachtingsadressen en bellen tot we ergens kunnen reserveren.

Bij Brakel verlieten we de Bommelerwaard met de veerpont van Riveer Brakel-Herwijnen.

Na de oversteek van de Waal waren we in de Betuwe, hier zouden we de rest van de dag doorheen fietsen. In Heukelum kruist de LF7 de LF17. Langs die fietsroute reden we verder langs de rivier de Linge.

Rijdend door Asperen zagen we aan de overkant Leerdam liggen. We stopten hier niet voor een pauze in de binnenstad, maar reden verder langs de Linge naar het dorpje Rumpt. Daar woont familie in een voormalige kerk. Dit Rumpts kerkje is nu een woonhuis en cultureel centrum. We hebben daar gezellig bijgekletst en genoten van koffie en fruit uit eigen tuin.

Pas tegen de middag stapten we weer op de fiets. Nabij het dorp gaan de Linge en het fietspad onder een snelweg door naar Enspijk. Daar zagen we de Theetuin de Fruithoeve, waar we in de boomgaard hebben geluncht.

In de middag maakten we meer kilometers. De route voerde ons via Geldermalsen naar de Oranjestad Buren. In dit prachtige oude stadje reden we langs enkele van de vele plaatselijke monumenten.

Na Buren ging de route langs fruitplantages verder tot aan het Amsterdam-Rijn-kanaal.

We staken via de brug bij de Prinses Marijkesluizen dit kanaal over en fietsten naar het Gelderse dorp Rijswijk. Grappig om je achternaam op een plaatsnaambord te zien!

Hier verlieten we de LF17 en reden via knooppunten langs de rivier Nederrijn tot de veerpont Ingen-Elst.

We vaarden daar over de rivier en reden Elst binnen. We hadden daar aan de rand van de bossen voor twee dagen een slaapplaats geboekt, want morgen gaan hier onze fietsen in onderhoud.

We fietsten vandaag over delen van deze fietsroutes:

Het was een mooie tocht in de zon, langs en over rivieren en door de Betuwe, tot in het in het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug gelegen Elst.

#fietsen #reis #route #nederland

Kudos

Now read this

Vecht

De tiende etappe van onze fietsreis door Noordrijn-Westfalen en Nederland reden we vanuit Epe naar Den Ham. Vandaag reden we vanuit het noordelijke deel van de Veluwe naar Zwolle. Vandaar wilden we verder naar Twente reizen over de... Continue →