Nutscheid

Aan de zuidwestelijke rand van het Bergisches Land ligt, parallel aan de rivier Sieg, een klein gebergte1: de Nutscheid. Beginnend met een klim vanuit het dal van de Sieg bij Hennef kun je over de bergkam richting Sauerland fietsen. Daar is een oude weg, die ooit al door Kelten en door Romeinen werd gebruikt. Over de, veelal onverharde, resten van deze weg loopt nu een fietsroute, de Nutscheidhöhenweg, van Hennef naar Waldbröl.

We wilden vertrekkend vanuit Altenahr eens uitproberen of deze fietsweg een leuk alternatief is voor de spoorlijnfietspaden waarover we de eerste dagen van deze fietsreis door het Bergisches Land waren gefietst.

De ochtend was het in het Ahrdal nog aangenaam fris weer. We reden tot de lunch over de Ahr-Radweg over mooie fietspaden temidden van de Ahrbergen en de daarop groeiende wijnranken. In Dernau deden we boodschappen, waarmee we op een parkbank in Bad Neuenahr hebben geluncht.

Vanaf de monding van de Ahr in de Rijn fietsen we begin van de middag langs de linkeroever over de Rijnfietsroute tot in Bonn. Onderweg passeerden we de resten van de “The Bridge at Remagen”, die we herkenden van de filmbeelden. Het werd inmiddels in de volle zon steeds warmer, tot in de stadse omgeving van Bonn boven de 30 graden. We genoten dan ook van het verse ijs van een ijscoman, die zijn kar middenop het drukke fietspad had geplaatst.

In Bonn staken we via de Kennedybrug de Rijn over. We reden al een tijdje (ook) over de Mittelland-Route (D4), die we door voorsteden van Bonn vervolgden tot in Hennef. Dit stuk van de route toonde weinig stedelijk schoon. Opvallend was slechts een muurschildering met het hoofd van Beethoven, wat me eraan herinnerde dat Bonn de geboortestad is van deze componist en hier dit jaar zijn 250ste geboortedag zou worden gevierd.

In de uiterwaarden van de Sieg bij Hennef konden we de verkeersdrukte achter ons laten. We waren toe aan een pitstop om wat koolhydraten tot ons te nemen, wat we bij het ontbreken van een bank in de schaduw en tegen de stam van een grote boom deden.

Hierna begonnen we bij Schloss Allner aan de eerste klim van de Nutscheidhöhenweg. Over asfalt reden we omhoog naar de dorpjes in het Bödinger Raum, waar de fietsroute vlakker werd en (groten)deels onverhard. Het was alsof we in een andere wereld fietsten. Rust, veel groen en nauwelijks verkeer. Na de drukte langs de Rijn en in Bonn genoten we hier des te meer van.

Ook hier zagen we dat de nu al jarenlange droogte en daardoor de letterzetter de bossen langs de route heftig had aangetast. Overal reden we tussen vele bruine dode sparren en grote vlakken weggezaagd bos. Onderweg moesten we wachten tot een groep Oostenrijkse (!) houthakkers, die met grote kraanvoertuigen gekapte bomen in containers aan het laden waren, de weg even voor ons vrij maakten.

Aan het eind van de route daalden we af naar het centrum van Waldbröl om boodschappen te doen. Wij hadden vanmiddag per telefoon een slaapplaats gereseveerd mét keuken, zodat we zelf ons potje konden koken. Het verblijf lag op hoogte, even buiten de stad, zodat we met de boodschappen de fietsdag met een pittige klim konden afsluiten.

De laatste reisdag konden we tot thuis fietsen. We reden langs knoopunten min of meer op dezelfde hoogte tot we over een stuk van de Ruhr-Sieg-Radweg tot aan Olpe konden fietsen. Onderweg kochten we lunchspullen in Wildbergerhütte en lunchten aan een “Sauerland”-picknicktafel bij de Wendener Hūtte.

In Olpe was onze fietstoer weer aan zijn uitgangspunt, want hier waren we de eerste reisdag al doorheen gefietst. We reden hierna ongeveer dezelfde route —in omgekeerde richting— als op de eerste reisdag. We reden over de Engelsberg naar Welschen Ennest en over dalwegen verder huiswaarts. In Altenhundem gunden we ons ter afsluiting van deze fietsreis een ijsco bij Café Heimes.

We fietsten over delen van deze fietsroutes:

en we doorkruisten daarbij de natuurparken:

Etappes #

Etappe #8 • Altenahr - Waldbröhl

Etappe #9 • Waldbröhl - Schmallenberg

#duitsland #fietsen #reis #route #sauerland

1. Kijk maar eens op de gebergte-kaart  boven het bericht over de heenreis. Nabij Bonn zie je daarop langs de Sieg de Nutscheid liggen.

Kudos

Now read this

Toerismestop

Afgelopen winter hebben we plezier gehad met het uitzoeken van mogelijke doelen en routes voor fietsreizen. We waren van plan om dit jaar pakweg drie maanden op onze reisfietsen onderweg te zijn. Hier in het bergachtige en koudere... Continue →