Roermond

Roer

De vierde etappe van onze fietsreis door Noordrijn-Westfalen en Nederland reden we vanuit Hückelhoven naar Ospel.

We waren in vijf minuten vanuit onze slaapplaats weer bij de rivier Rur, vanwaar we verder fietsten over de Rurufer-Radweg. Langzaam maar zeker brak de zon door de ochtendfrisheid. We reden over gravelpaden door de beboste oevers en langs weides en akkers in de uiterwaarden.

Opvallend waren de zandgaten waar door het uitgraven van grind en zand meren waren ontstaan. We zagen van nabij de Adolfosee en de Bagger-See. In het natuurgebied NSG Untere Ruraue brak de zon definitief door. Het windjack kon uit en de zonnebril kon op, om bij aangename temperatuur verder te fietsen door het Heinsberger Land.

Rurufer

Nadat we door Effeld waren gereden werd kort voorbij de Effelder Waldsee de Rur plots de Roer. We waren in Nederland! De fietsroute ging daar verder door de gemeente Roerdalen.

In het kerkdorp Vlodrop zagen we een boerderij met een winkel en een terras, het Caféterras Schurenhof. Daar genoten we van een kop koffie met een stuk Nederlandse appeltaart met slagroom, voor ons een soort ritueel om op te merken dat we weer in Nederland aan het fietsen zijn.

Na deze pauze reden we naar het eind van de Rurufer-Radweg. We stopten onderweg nog even om in Sint Odiliënberg de imposante Basiliek van de H.H. Wiro, Plechelmus en Otgerus van nabij te bekijken.

basiliek

Even later kwamen we bij de monding van de Rur, waar deze rivier een veel grotere rivier instroomt, de Maas. We waren aangekomen in Roermond, het vooraf bedachte doel van onze fietstocht van huis uit naar Nederland.

Monding van de Roer in de Maas

Deze stad hadden we nog niet eerder bekeken, dus besloten we de tijd te nemen om rond te rijden door het stadscentrum. Onder een overdekte winkelingang konden we schuilen voor een korte maar heftige regenbui. De rest van de dag kregen we meer wind en werd de zon voortdurend afgewisseld met donkere regenwolken, waaruit af en toe wat regen viel.

Via een knooppuntroute langs twee grote Maasplassen en over de Hornerbrug fietsten we vanuit Roermond naar de overkant van de Maas. Daar zag ik voor het eerst het routebordje van de onlangs officieel geopende eerste Nederlandse icoonroute, de LF Maasroute, deel van de eveneens sinds dit jaar nieuwe Europese Euroveloroute 19.

LF-Maasroute

We hadden onderweg naar Nederland afgespreken met familie in Tilburg dat we hen komend weekend kunnen komen bezoeken. Daarom hadden we bedacht dat we nabij Baexem verder die richting uit zouden fietsen over Langeafstand Fietsroutes, te beginnen met de LF7 Oeverlandroute.

In vlot tempo reden we aldus door het Exatenbosch, door het natuurgebied Wellensteijn, langs het Kanaal Wessem-Nederweert en het Schoorkuilenven tot de rand van Nederweert.

Terzijde. Hadden we vanaf Nederweert terug willen fietsen naar Noordrijn-Westfalen, dan hadden we de Fietsallee am Nordkanal kunnen volgen. Die fietsroute onthou ik voor een andere reis naar Nederland.

Vandaag bogen we hier af in andere richting en reden we naar onze slaapplaats in Ospel.

We fietsten vandaag over delen van deze fietsroutes:

Vandaag hebben we een grensovergang tussen Duitsland en Nederland bereikt en zijn we door de provincie Limburg tot vlakbij Noord-Brabant gefietst. In het vlakke Nederland kun je —mits je geen tegenwind hebt— lekker doorfietsen. Nu we niet meer in Nederland leven viel ons eens te meer op, zodra we de grens passeerden, welk een bijzonder goede fietsinfrastructuur Nederland heeft.

#fietsen #reis #route #nederland #duitsland

Kudos

Now read this

Ammeloe

De twaalfde etappe van onze fietsreis door Noordrijn-Westfalen en Nederland reden we vanuit Goor naar Ammeloe. Het zou vandaag vrijwel de gehele dag regenen. Even overwogen we om een extra nacht in de B&B in Goor te blijven en per... Continue →