Route online

logomatrix

In de winter vinden we het weer hier in de bergen meestal te koud en de fietswegen te glad voor fietstochten. Dan gaan Toos en ik liever een wandeling maken in de mooie natuur rond ons dorp. De knusse en donkere weken rond de jaarwisseling ben ik vaker thuis met computerdingen doende. Deze winter sluit mijn computerhobby mooi aan op onze fietshobby.

We hebben nieuwe iPhones gekocht en voorzien van apps die handig zullen zijn tijdens fietsreizen. Ik heb digitale kilometertellers gekocht en die met een app op onze iPhones gebruiksgereed gemaakt. We hebben, in aanvulling op ons Relive-clubaccount, ons aangemeld bij Strava —zeg maar: de facebook van sporters— en bijpassende apps geïnstalleerd op de iPhone. Om eenvoudig te kunnen verwijzen naar de verschillende plekken waar je foto’s, verslagen, routekaarten en video’s van onze fietsreizen kunt volgen, heb ik oskvr.info en toos.oskvr.info in elkaar geknutseld. Dit is een landingspagina met een eenvoudig keuzemenu van webstekken waar je ons kunt volgen. In onze bio op sociale media en onder e-mails kunnen we nu volstaan met een link naar onze landingspagina.

Naast een aantal apps die ik al op mijn vorige telefoon tijdens fietsreizen in gebruik had, heb ik meerdere voor mij nieuwe apps uitgeprobeerd. De beste nieuwe aanwinst op mijn homescreen is de app MapOut. Deze app maakt gebruik van de gegevens uit OpenCycleMap, de Wikipedia der fietsroutes. Met die routegegevens kun je in MapOut op de iPhone routes samenstellen. Die zelfgemaakte routes projecteert de app op prachtige (bijna) 3D-landkaarten. Je kunt de met MapOut gemaakte routes ook exporteren naar een bestand in GPX-format. Dat bestand kan ik op de telefoon importeren in andere kaartenapps, zoals de al langer vaak door mij gebruikte apps Topo GPS en ADFC-Karten. Ik heb met MapOut dezer weken al meerdere mogelijke toekomstige fietsreizen tot een GPX-bestand in elkaar gezet.

Sinds vorig jaar maken we op Relive video’s van onze fietstochten. Dit doe je in pakweg 5 minuten met de app van Relive op de telefoon. De app zet er automagisch de foto’s bij, die je tijdens de rit met je telefoon hebt gemaakt. Je kunt met een tikje op het scherm kiezen welke foto’s je aan de video toevoegt. Wanneer de video gereed is, kun je die met een link delen of —wat ik al heb gedaan in dit weblog— in blogberichten embedden. Relive is vooral handig om snel een filmpje van een fietsrit te maken en te delen via sociale media. De profielpagina is alleen zichtbaar voor andere Relive-gebruikers, die je op Relive volgen.

Als aanvulling op Relive hebben we onlangs ook een account genomen op Strava. Daar worden de GPS-opnames van buitensport niet omgezet in een video, maar weergegeven op een landkaart, met daarbij sportstatistieken. Je kunt de kaart aanvullen met foto’s, tekst en links. In berichten kan ik op Strava ook met links en afbeeldingen verwijzen naar blogberichten en Relive-video’s. Andere Strava-gebruikers kunnen jou op Strava volgen, maar je hebt ook een openbare Strava-profielpagina. Strava is tegelijk ook een handig dagboek van je sportieve inspanningen, met tal van statistische overzichten. De gegevens kun je via de API van Strava laten delen met andere apps, die extra diensten leveren. Zo zet ik mijn routestatistieken op foto’s met Velographic, heb ik een RSS-feed van mijn routes gemaakt met FeedMyRide1 en zie ik de klimritten uit de strava-gegevens, die ik opneem tijdens fietsreizen, in een overzichtelijke lijst met bergen in de app MyCols. Deze aanvullende apps heb ik de afgelopen weken getest en zijn nu gereed voor gebruik tijdens komende fietsreizen.

We nemen onze wandelingen en fietsritten op met ons slimme horloge. Bij de lange dagetappes op de fiets trekt de kleine batterij het niet om zonder bij te laden de GPS te blijven ontvangen. We hebben weliswaar een kleine accu om onderweg mee op te laden, maar handig is dat niet. De fietservaren Hans Heupink, die onlangs bij ons op fietsbezoek was, gaf ons de tip om een GPS-apparaat, speciaal voor op de fiets, te kopen. Die hebben een (veel) grotere batterij, die wél een hele dag lang een route kan opnemen. Ook al gebruikt hij er zelf een van Garmin, raadde hij ons aan een apparaat van Wahoo te kopen.

Komende fietsreizen zullen Toos en ik daarom onze routes opnemen met een digitale kilometerteller op het stuur, een Wahoo ELEMNT Roam. Dit GPS-opnameapparaatje is voor het opnemen van dagetappes op de fiets handiger in gebruik dan onze digitale horloges. Het heeft inderdaad een (veel) langere batterijduur, zodat we het apparaat onderweg niet met een accu hoeven bijladen. Het scherm blijft tijdens de opname goed zichtbaar data tonen over snelheid, hoogtemeters, stijgingspercentage en meer. Wanneer je stopt met fietsen, bij een stoplicht of een pitstop, pauzeert het apparaat automagisch de opname. Rij ik weer verder, dan vervolgt het apparaat de route-opname. Met de bijbehorende app kan ik de routeopnames automagisch naar Strava en Relive laten uploaden. Aldaar kan ik tijdens fietsreizen de etappes eenvoudig en in korte tijd meteen dagelijks met routekaart, fotos en video via internet delen. Wellicht dat ik dan niet meer elke dag een blogbericht schrijf, maar soms ook een samenvattend bericht over meerdere fietsdagen.

Naast dit Wahoo-apparaat vervoeren we onze iPhone in een stevige houder direct bij de hand op het fietsstuur. Het is zo goed te doen om onderweg de iPhone uit de houder te pakken om foto’s te nemen. Die foto’s delen we via onze WhatsApp-status en op Instagram2. Ik gebruik onderweg gemaakte foto’s ook om afbeeldingen toe te voegen aan de reisverslagen in dit blog, in de routevideo’s op Relive en naast de routekaarten bij Strava3.

De winter blijft mild en de dagen worden al weer langer. Het begint te kriebelen: wanneer zullen we weer eens op fietsreis gaan…

#app #fietsen #hardware #internet #software


  1. De liefhebber van RSS-readers kan zich op mijn landingspagina abonneren op de feeds van dit weblog. 

  2. Update oktober 2020—ik ben gestopt met publiceren van foto’s via Instagram. Ik toon mijn kiekjes nu af en toe aan mijn kontakten via WhatsApp Status. 

  3. Update oktober 2021—ik ben gestopt met het publiveren van mijn data (routes en multimedia) op Relive en Strava. Ik deel dergelijke data voortuin exclusief op mijn eigen webstek oskvr.info

 
0
Kudos
 
0
Kudos

Now read this

Oeverland

De vijfde etappe van onze fietsreis door Noordrijn-Westfalen en Nederland reden we vanuit Ospel naar Tilburg. Bij ons vertrek stond de zon al aan de hemel. Over vrijwel lege smalle asfaltwegen reden we de provincie Noord-Brabant in, waar... Continue →