Op de fiets

reisfiets

Dit jaar ging ik met pensioen. Mijn vrouw Toos en ik kregen tegelijk meer reislust. Ik kende het verschijnsel al van senioren in de familie en kennissenkring: op de een of andere manier gaat pensioen gepaard met reislust. De één gaat georganiseerd lange busreizen of verre vliegreizen maken. De ander gaat overwinteren in Portugal of op een cruiseschip. Sommige kopen een kajuitbootje, een caravan of een camper om mee rond te reizen.

Toos en ik kochten reisfietsen.

Op de fiets zit ik al van kinds af aan. Auto’s waren iets voor rijke mensen. Mijn ouders fietsten of reden op een Solex. Ik zat dan voorop in een kinderzitje. Mijn opa was een echte fietser. Zodra ik de driewieler ontgroeid was werd ik bij mijn grootouders op een prachtig door opa opgeknapte en blauw geverfde tiendehands kinderfietsje gezet. Na een paar dagen oefenen fietste ik op dat Grote Nieuwe Bezit naar huis.

Mijn hele jeugd bleef opa mijn fietsenmaker. Toen ik naar de middelbare school ging scharrelde hij ergens een prachtige Motobécane racefiets vandaan, knapte die op en zette er een licht bagagerekje op, waar ik mijn schooltas op kon vervoeren. Ik was een van de weinigen die op een racefiets met versnellingshandels op het frame naar school reed!

motobecane.JPG

Tijdens de loonexplosie en consumptieboom van de zestiger jaren werd ook in onze familie de auto hét vervoermiddel. Reizen deed men niet meer op de fiets, maar met de auto. Ontspanning in de natuur was destijds bermtoerisme. Klaptafeltje en klapstoeltjes mee in de auto om in de grasstrook naast autowegen te picknicken en naar andere auto’s te kijken. De fiets bleef thuis.

Ik kreeg op mijn zestiende zelfs een brommertje. Het was slechts twee jaar mijn vervoermiddel. Toen ik in Amsterdam ging studeren reed ik weer overal naartoe op een oude stadfiets. Fietsen was het prettigste vervoermiddel in die grote stad. Het kwam echter niet bij me op om met die fiets op vakantie te gaan. Dat deed ik jarenlang meeliftend in de auto’s van anderen en later op een motorfiets.

Op enig moment reed ook ik rond in auto. Voor het werk kreeg ik later een leasewagen, die dan ook maar voor de vakantie werd gebruikt.

Pas toen ik als dertiger lange afstanden ging hardlopen, kreeg ik weer de conditie om weer vaker op de fiets te stapen. Ik was inmiddels getrouwd en samen met mijn vrouw, die altijd een fietser was en is gebleven, kochten we een nieuwe fiets met maar liefst drie versnellingen. We reden er ook dagtochtjes mee. In de loop der jaren volgden er nieuwere fietsen, met steeds meer versnellingen.

Op enig moment werden de fietsenrekken op de auto populair. Tijdens vakanties gingen onze fietsen mee op de auto. Op de fiets met vakantie, dat deden we ook in die jaren nog niet.

Toen ik door een hardnekkige blessure niet meer zoveel kon hardlopen heb ik een van die eerste mountainbikes gekocht. Prachtig vond ik het om daarmee in de natuur te fietsen, over paden waar we vroeger alleen op wandelschoenen konden komen. Ik ging ook tijdens vakantie in de Alpen op die MTB rijden en deed daar meteen een keer mee in een MTB-marathon. Toos reed veel ritten met me mee in de bergen, gewoon op haar toerfiets. Toen ook Toos een bergfiets met volle vering had gekocht, werden onze zomervakanties autoritten naar bergen in Duitsland of de Alpen om daar vanuit een vakantiewoning lange bergtochten te fietsen.

We werden lid van fietsclubs. Een toerfietsvereniging, met wie we op racefietsen toertochten maakten en clubreisjes over Belgische heuvels. Met een bergfietsclub gingen we in de weekenden naar MTB-tochten in Nederland en België. Eens per jaar gingen we met die club een week op fietsvakantie. Zo hebben we op de MTB tochten gemaakt door Engeland, Ierland en de Alpen. De reis heen-en-terug ging per auto of vliegtuig en tijdens de meerdaagse fietstochten werd onze bagage vervoerd. Echte fietsreizen, van huis uit op reisfiets met bagage, waren het ook in die jaren nog niet.

Toen ik voor het werk naast de leasewagen ook een NS-Businesscard kon gaan gebruiken ben ik tijdens mijn werk vooral met trein, bus en OV-fiets gaan reizen. Op die OV-fietsen reed ik meerdere jaren vele kilometers. Dagelijks fietsen werd weer een gewoonte.

Het jaar waarin ik zestig werd kochten Toos en ik een trekkingfiets met bagagedragers voor en achter, een Trek X700. We kochten er meteen een setje Ortlieb-tassen bij en werden lid van Vrienden op de fiets. Met deze fietsen werden onze dagtochten in Nederland langer en frequenter. Meerdaagse fietsreizen met bepakking — we waren het wel van plan, maar het kwam er nog steeds niet van. We reden met de auto bijna elke vakantiedag naar een dorpje in de Sauerlandse Rothaarbergen, waar we inmiddels ook wonen. Daar fietsten we nog op onze bergfietsen en maakten we lange wandelingen. Naast deze vakantiegewoonte en het werk was er geen tijd voor lange fietsreizen.

De eerste fietsreis in 2017 #

In 2016 besloten Toos en ik om te stoppen met bergfietsen. Het ruige fietsen op de MTB, met rugzakken aan de schouders, over vooral steile en hobbelige bergpaden vonden we nu minder leuk dan de langere tochten op onze trekkingfietsen met fietstassen aan bagagedragers over fietsroutes. Onze trekkingfietsen namen we voortaan ook mee naar Duitsland, om ook daar lange dagtochtochten te rijden.

Ik gaf mijn bergfiets aan een collega. Hij nodigde ons uit hem te bezoeken op de camping nabij Luxemburg, waar hij in de zomer verbleef. Dit was voor ons de aanleiding om 2017 een eerste maal op de fiets meerdaags te gaan reizen, van het Sauerland naar Luxemburg.

lux.jpg

We reden op onze trekkingfietsen met volle fietstassen achter en voor. We waren nog wat onzeker of we wel op tijd slaapplaatsen zouden kunnen vinden onderweg. Als voorzorg hadden we al vijf slaapplaatsen op route vooraf gereserveerd. Dit bleek in praktijk onnodig en onhandig. Ook onze uitrusting was nog niet helemaal passend voor fietsreizen, van het één hadden we teveel, van het ander te weinig of niks ingepakt. We leerden veel praktische fietsreisdingen onderweg op deze eerste fietsreis. Het was een goed besluit geweest om gewoon op weg te gaan: eenmaal op de fiets viel de voorspanning van ons af en hebben we volop van de reis genoten. We reden langs delen van deze fietsroutes:

De fietsreizen in 2018 #

Een jaar later was ik mij aan het voorbereiden op keuzepensioen. Deel van de voorbereidingen werd de aanschaf van reisfietsen. We hadden uiteraard ook met onze trekkingfietsen kunnen gaan reizen, maar we wilden toch liever wat meer robuuste fietsen, waarmee we ook comfortabel met bagage konden reizen over onverharde wegen en in de bergen.

Na het nodige uitzoekwerk op internet en een proefrit viel onze keuze op een Santos Travel Lite+.

Mijn laatste vakantieverlof voorafgaand aan mijn pensioen gebruikten we voor een tweede fietsreis, de eerste op de nieuwe fietsen. We namen de trein van het Sauerland naar de Rijn nabij Düsseldorf en reden vandaar naar Nederland. Onderweg lieten we de eerste servicebeurt aan de fietsen doen. We bezochten familie en reden vervolgens deels door België naar Aken.

nl18.jpg

Door de Eifel reden we daarna naar de Mosel. Daar aangekomen kregen we allebei last van een darminfectie. Het was al weken gortdroog en uitzonderlijk warm weer. Waarschijnlijk hadden we ergens besmette waar gegeten. Hierdoor moesten we helaas de reis onderbreken en met de trein naar huis gaan om uit te zieken.

Tijdens deze tweede fietsreis reden we over delen van deze fietsroutes:

Toen we weer voldoende conditie hadden, zijn we in het najaar nog een driedaagse ronde gaan rijden door het Sauerland, langs de Möhnesee en de Sorpesee.

möhne.jpg

We reden over delen van deze fietsroutes:

Fietsreizen in 2019 #

In maart reden we in twee dagen een stuk langs de rivier Ruhr, waar we nog niet eerder hadden gefietst. We hadden deze mooie fietsroute van de bron bij Winterberg tot Meschede al eerder gefietst.

arnsberg.jpg

We reden dit keer van thuis naar Meschede-Wennemes en vandaar langs de rivier tot Hagen. Daar namen we de trein naar Lennestadt, vanwaar we in een uur naar huis konden fietsen. We reden langs delen van deze fietsroutes:

In april reden we naar Nederland, vooral langs rivieren. We namen meteen vanuit ons dorp de rivierroute langs de Lenne, tot de monding in de Ruhr bij Hagen. We vervolgden langs die rivier het nog niet eerder door ons gereden deel van de gelijknamige fietsroute tot aan het eind bij de Rijnorange naast de monding van de Ruhr in de Rijn bij Duisburg.

ruhr.jpg

Vandaar reden we dwars door het Nederrijn-gebied naar de grens met Nederland bij Venlo. In Nederland bezochten we familie. Op de thuisreis bezochten we resten van vroegere Romeinse nederzettingen langs de rivieren Rijn en Lippe. We reden langs delen van deze fietsroutes:

Tijdens deze fietsreis hadden een keer overnacht in een kasteel, in Burg Altena aan de Lenne. In juni gingen we nogmaals in een kasteel overnachten, in de Freusburg aan de rivier Sieg. We reden over de Rothaarbergen naar de bron van deze rivier en vandaar langs de Siegtal-Radweg.

sieg.jpg

Na deze overnachting fietsten we langs de Biggesee en de Lenne weer naar huis. We reden langs delen van deze fietsroutes:

In juli zijn we langs de rivier Lahn gaan fietsen tot de stad Limburg. De bron van deze rivier ligt vlakbij de bron van de Sieg en de Eder aan de Eisenstraße, een paar uur rijden van thuis.

lahn.jpg

Daar begint de Lahn-Radweg, langs de Lahn die door Hessen tot aan de monding in de Rijn bij Koblenz stroomt. Vanaf Limburg reden we door het Westerwald naar Dillenburg. Vandaar namen we de trein naar Lennestadt, vanwaar we in een uur naar huis konden fietsen. Dit was een fietsreis van vier dagen. We reden langs delen van deze fietsroutes:

In augustus fietsten we vier dagen door Nordhessen. Over de Rothaarbergen klommen we van thuis naar de bron van de rivier Diemel.

diemel.jpg

Langs deze rivier reden we tot Trendelburg. Vandaar reden we door het Habichtswald naar de rivier Eder. Langs deze rivier en door het Nationaal Park Kellerwald-Edersee fietsten we weer naar thuis. We reden langs delen van deze fietsroutes:

nederland19-2.jpg

In september maakten we de eerder in dit weblog beschreven fietsreis naar Nederland.

Sinds dit jaar ben ik in, wat men hier in Duitsland noemt, Ruhestand. Toos en ik zullen deze extra ‘Ruhe’ (rust, ontspanning) gebruiken om nog vaker eens voor een reis op de fiets te stappen. Ik schrijf erover in mijn weblog, sinds 2021 te vinden op: oskvr.info/blog

Op oskvr.info tref je ook een overzicht van onze fietsreizen. Onze toekomstige fietsreizen zal ik telkens actueel aan dat overzicht toevoegen.

Tags: #fietsen #reis #route #sauerland #duitsland #nederland

 
0
Kudos
 
0
Kudos

Now read this

Quo vadis

Waarheen gaan onze fietsreizen de komende drie jaar? In gedachten de ietwat filosofische kreet “de reis is het doel”, kun je eenvoudig over een bewegwijzerde langeafstandsfietsroute van begin tot eind gaan fietsen of een door iemand... Continue →