Fietsreis door Noordrijn-Westfalen en Nederland

Fietsreis door Noordrijn-Westfalen en Nederland - kaart.jpg

We zijn weer thuis na de fietsronde door Noordrijn-Westfalen en Nederland. De reis duurde een kleine drie weken en we reden ruim 1200 kilometer in 15 dagetappes op onze fietsen.

Wanneer ik in een uitsnede van de kaart van Europa terugkijk op de ronde die we gefietst hebben, dan oogt het niet ver. We hadden het in één dag met de auto kunnen rijden. Op de fiets is zo'n ronde anders dan met de auto, het is grootser en indrukwekkender. Je rijdt over andere wegen en paden, dicht bij de natuur, direct langs cultuur en dwars door bebouwde omgeving. Je doet er niet alleen veel langer over, je ziet meer en ervaart alles om je heen intensiever.

Het was een mooie fietsreis door ons merendeels nog onbekende gebieden. In de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen reden we door de de landstreken Sauerland, Bergisches Land, Rijnlands bruinkoolgebied, Münsterland en Ruhrgebiet, langs de rivieren Lenne, Rijn, Rur, Berkel, Werse, Lippe en Ruhr en door de steden Leverkusen, Keulen en Münster. In Nederland fietsten we door de provincies Limburg, Noord-Brabant, Utrecht, Gelderland, Flevoland en Overijssel, langs kanalen en de rivieren Maas, Waal, Rijn, IJssel, Vecht en de randmeren langs de Flevopolder en door de steden Roermond, Eindhoven, Tilburg, Den Bosch, Amersfoort en Hengelo. We doorkruisten vele natuurgebieden, met bergen, bossen, stuwmeren, heidevelden en zandverstuivingen. Elke dag deden we nieuwe en verschillende indrukken op.

We hebben deze fietsreis in 15 etappes van 6 tot 19 september 2019 ruim 1200 kilometer en ruim 5000 hoogtemeters gefietst:

Fietsreis door Noordrijn-Westfalen en Nederland - detailkaart.jpg

We hebben deze reis weer meer fietsreiservaring opgedaan, waar we komende reizen ons voordeel mee kunnen doen. We dachten dat we op reisfietsen het beste in wandelkleding zouden kunnen fietsen. Je kunt dan zo van de fiets in die kleding ook door een stad of museum gaan lopen. Het bleek toch prettiger te zijn om op de fiets … uuh … fietskleding te dragen. Daarmee fiets je gewoon in alle weersomstandigheden prettiger. We hadden al wat fietskleding ingepakt en hebben onderweg nog meer gekocht. Fietsbroeken, fietshempjes, fietsshirts, fietssokken, fietsjasjes fietsregenkleren - die gaan voortaan standaard in de bagage. We kozen, net als bij onze helm, vooral voor felle kleuren (neongeel!). Dat valt op en is daardoor veiliger in het in Duitsland fietsonvriendelijke verkeer.

Ik had me voorgenomen om dagelijks na elke etappe in dit blog te beschrijven waar we fietsten, aangevuld met kiekjes en hyperlinks. Dan heeft de rit nog mijn volle aandacht, wat makkelijker schrijft. Dit is me de meeste dagen niet gelukt. De beperkende factor was mijn hardware. Typen en publiceren bleken na de lange fietsritten lastig en (te) lang te duren op het kleine beeldscherm van mijn iPhone. Ik had weliswaar een klein Keys-to-Go toetsenbordje meegenomen, maar ook daarmee bleef het gepriegel. De beschrijvingen van onze dagetappes staan nu allemaal in dit blog, maar ik heb de verslagen merendeels pas ná thuiskomst aan de eigen keukentafel geschreven.

Ik heb van deze ervaring geleerd, de volgende fietsreis zal mijn iPad meereizen in de fietsbagage. Ik verwacht dat ik daarmee vlotter onderweg zal kunnen bloggen.

#duitsland #fietsen #hardware #nederland #reis #route

 
2
Kudos
 
2
Kudos

Now read this

Nordeifel

Tot vlak voor ons vertrek gold in Duitsland twee weken quarantaineplicht na een verblijf van langer dan drie dagen in Nederland. We hadden daarom gepland vandaag weer terug te fietsen over de grens naar de Nederrijn, om vandaar verder... Continue →