Grenzen en toppen

We hadden afgelopen winter bedacht dat we op de fiets langs de voormalig Duits-Duitse grens zouden gaan fietsen en alpenpassen wilden oprijden. We zijn dit nog van plan, maar afgelopen voorjaar bleven we vanwege de toerismestop thuis. Zodra reizen in Duitsland en Nederland weer mogelijk werd, reden we rond Pinksteren een ronde naar Limburg.

Nu binnen Europa de grenzen, horeca en slaapplaatsen weer open zijn gaan we een volgende fietsreis maken. De pandemie is nog niet voorbij, dus we blijven voorzichtig. We nemen extra hygiënespullen en mondkapjes mee en de COVID-Warn-App draait op onze iPhone. Nemen de besmettingen in Duitsland weer toe, dan zal de reisvrijheid weer worden ingeperkt. We zullen daarom binnen een cirkel gaan fietsen, vanwaaruit we zo nodig binnen een dag met de trein voortijdig weer naar huis kunnen reizen.

De resten van het IJzeren Gordijn en cols in de Alpen laten we op onze doelenlijst staan tot er een vaccin tegen SARS-COV-2 zal zijn. We gaan dichter bij huis grenzen verkennen en toppen beklimmen.

We reizen in juli, vanuit Nederland. We reizen eerst met de Maas-Wupper-Expres naar Venlo, vanwaar we naar familie in Tilburg fietsen. Tot zover hebben we de treinkaartjes al gekocht en slaapplaatsen geregeld.

Daarna zijn zijn we van plan over de Grensroute langs de oude grenspalen en resten van De Draad langs de Belgisch-Nederlandse grens te fietsen van Turnhout tot het drielandenpunt. Daar beklimmen we de hoogste top op Europees Nederlands grondgebied.

Daarna rijden we door de Hoge Venen naar Botrange, de hoogste top in België. Vandaar fietsen we terug naar Duitsland, waar we de Hohe Acht, de hoogste top in de Eifel, en de Großer Feldberg, de hoogste top in de Taunus, willen gaan beklimmen.

Daartussenin rijden we weer langs een grens, een deel van de Romeinse Limes in Hessen. Door die deelstaat willen we tenslotte over de Radfernweg R6 naar huis fietsen.

Dit alles is slechts een „van plan”, een schets. Ook al hebben we enkele grenswegen en toppen als doel, het uiteindelijk enige doel is: reizen met de fiets. We zullen gaande de rit wel zien waar deze reis ons brengt.

De gidsjes en kaarten zijn bestudeerd. De bagage is al grotendeels gepakt. We vertrekken donderdag 2 juli.

Je kunt onze reis volgen via de statusupdates in WhatsApp.

#duitsland #fietsen #nederland #reis #route

Kudos

Now read this

Linge

De zevende etappe van onze fietsreis door Noordrijn-Westfalen en Nederland reden we vanuit Zuilichem naar Elst. Vandaag fietsten we verder door het rivierenland. Na een riant ontbijt en leuke gesprekken in de keuken van de... Continue →